Як стверджує Центр Транспортних Стратегій, інформацію про підвищення тарифів наступного року озвучив генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ) Володимир Гусак.
Він зазначив, що усі свої фінансові звіти «Укрзалізниця» засекретила. І зараз в умовах секретності готує чергове підвищення залізничних тарифів, орієнтовно на 20% з початку 2024 року. Мова йде про вантажні перевезення.
— Ніхто не збирається применшувати внесок «Укрзалізниці» в успішне протистояння злочинному військовому вторгненню Росії в Україні. Але пам’ятаємо і «бліцкриг» з підвищення тарифів 1 липня 2022 року, коли без жодного обговорення чи попередження за один день залізничні тарифи на вантажні перевезення збільшили на 70%! Це при тому, що залізничні тарифи вже підвищувалися з 1 січня 2022, тож загалом за 2022 рік тарифи зросли в понад 2 рази, — заявив Гусак.
Очільник ФРТУ зауважив, що постійні підвищення залізничних тарифів не враховують загальний стан справ в економіці України та критичну ситуацію у основних споживачів залізничних послуг.
Зокрема, за його даними, через зміни логістичних ланцюгів і переорієнтацію значної частини вантажопотоків з портів на західні залізничні переходи, витрати на перевезення зерна зросли в 3-5 разів, металу — в 4 рази, а залізної руди — в 6 разів. Також кожне підвищення залізничних тарифів може призводити до закриття частини підприємств.
— Неможливо оцінити ефективність капітальних інвестицій «Укрзалізниці» у 2022-2023 роках. У 2023 році «Укрзалізниця» може встановити свій рекорд з інвестицій — майже 30 млрд грн. А в 2024 планує побити цей рекорд — попередньо 42 млрд грн, з яких 12 млрд грн — за рахунок державного бюджету. Але куди і на що йдуть ці кошти? Жодних звітів немає, — окреслив Гусак іншу проблему.
З огляду на це, в Федерації роботодавців транспорту України наголошують на необхідності прозорого та відкритого обговорення результатів діяльності АТ «УЗ» за 2023 рік та фінансового плану компанії на 2024 рік.